Parabola

   
  2014
 
  5 x 5 x 4 ft.
  mirror, motor, pulley, belt, steel, LED light, haze machine and etc.
 
  W: 152 D: 152 H: 122(cm)
  鏡、モーター、プーリー、ベルト、鉄、LEDライト、ヘイズマシン など
Exhibition views "Meets ART",Hakone Open-Air Museum(2014)

Machine which make Komorebi

Walking in a forest on a sunny day. You can see the line of sunlight filtering through trees and leaves. It is called Komorebi in Japanese. It is comfortable to be in Komorebi and it feels like you’re communing with a sacred time.
“Parabola” is a device that extracts visual elements of Komorebi from natural phenomenon. Komorebi requires natural sunlight and it is an incidental phenomenon of light playing through branches and leaves. To me, this work is like putting a potted plant in a room. In this modern society, people are no longer surrounded by natural green. I think one of the main reasons that people decorate their rooms with a small potted plant is because is to have a temporary comfort from greenery, even though the experience is completely removed from nature.
Once on a winter day, I drove down a street lined with ginkgo trees. Usually the trees make the street beautiful, but that day I felt the street looked really sad. And a thought crossed my mind. “What if those trees were human beings?” Imagine that human beings are lined up in equal intervals, solely to make a street view better--unable to chat with anybody, and staying put on rainy, windy days. Since that day, I’ve not been able to appreciate trees lining streets. They’re even hideous to me.
Nevertheless, potted plants and street trees can be beautiful. They make our life colorful and bring some freshness, even though they are produced by humans. “Palabora” is simply a gimmick that tries to duplicate the experience of Komorebi in a room. How will you experience this artificial light: as a hideous product of a human being’s ego or as a beautiful phenomenon?

 

木漏れ日を作る装置

晴れた日に森の中を歩く。太陽の光が樹々の重なり合った枝葉の隙間から、あるいは葉を透過してゆらゆらと地面に落ちる。その中に入れば光は柔らかく心地よいし、外から見てもその光の筋は何かしら特別な機会に触れられたようで心が踊る。私たちはそれを木漏れ日と呼ぶ。
“パラボラ”はその木漏れ日の光だけを抽出した装置だ。木漏れ日の光だけを抽出するという行為、それは僕にとって観葉植物を部屋に置く行為に似ている。
緑に囲まれた生活をしたい、しかし森の中に住むのは不便なのでイヤだ、それならば木を一本小さな鉢植えに入れて飾ろう。これが観葉植物を部屋に置くあらかたの理由なのだろう。
以前僕は冬の寒空の下、イチョウの街路樹が立ち並ぶ道を車で走っていた。舗装された道路の両脇に等間隔でイチョウが植えられている。冬なのでイチョウの葉は一枚もない。僕にはそれが痛ましく見えた。勿論植物が動物と全然違う生物だということも理解しているつもりだが、もし植物と人間が反対の世界だったらこれはどういうことなのだろうかと考えた。その世界では景観がよくなるとかそういった理由で人間が道路に等間隔で一人ずつ立たされている。雨の日も風の日も誰とも話すこともできずに。そう考えてしまってから街路樹というものがおぞましいものに見えるようになった。
とはいえ観葉植物や街路樹は美しい、そして私たちの生活を緑あるものに変えてくれる。それが森に住むことを疎んで生まれたものであるにも関わらず。そしてこの“パラボラ”も本来は晴れた森の中でしか得ることのできない木漏れ日を部屋にいて体験しようとしたものである。この光を人間のエゴだと捉えおぞましい対象として見るのか?それともこれを観葉植物のように美しいものとして捉えるのか?